PUBLISERT 01.10.2024
Gjennom innovasjon og sterke partnerskap leder Plateful kampen mot matsvinn og fremmer samarbeid for å nå FNs bærekraftsmål 17.
AVE4090 1

På FN sin internasjonale dag mot matsvinn er det viktigere enn noensinne å rette oppmerksomheten mot hvordan vi kan redusere matsvinnet og skape mer bærekraftige løsninger for matproduksjon. Globalt kastes en tredjedel av all mat som produseres, og i Norge kastes hele 450 000 tonn spiselig mat hvert år, ifølge Matvett sin kartleggingsrapport fra 2021. Dette utgjør en betydelig klimabelastning og sløsing med ressurser.

Plateful er en virksomhet som har gjort kampen mot matsvinn til sin kjernevirksomhet. Vi har snakket med Lars-Kristian Leiro, grunnlegger av Plateful, om hvordan selskapet bidrar til å redusere matsvinn gjennom innovative løsninger, og hvordan de jobber for å fremme FNs bærekraftsmål 17 om samarbeid for å nå målene.

– Lars-Kristian, kan du fortelle hvordan Plateful jobber med matsvinn og bærekraft?

– Plateful startet med et klart mål om å redusere matsvinn og utnytte matressursene bedre. Vi fungerer som en grossist og formidler overskuddsmat fra produsenter til sluttbrukere, som kantiner, hoteller, restauranter og dagligvarebutikker. Vi har utviklet en plattform som gjør det mulig for produsenter å selge varer som av ulike grunner ikke kan selges gjennom de vanlige kanalene. Disse produktene er fortsatt spiselige og næringsrike, men de kan ha små avvik i form av utseende, feil i produksjonsprosessen eller rett og slett gått over grossistdatoen.

Vi er også tilsluttet Bransjeavtalen, hvor bedrifter forplikter seg til å måle og rapportere matsvinn, samt iverksette tiltak for å redusere det. Dette gir oss en strukturert tilnærming til problemet. Vi måler matsvinnet vi redder og rapporterer regelmessig om hvordan vi bidrar til å redusere det. Dette gjør at vi kan dokumentere vår innsats og samtidig sette konkrete mål for videre reduksjon.

Et viktig element i arbeidet vårt er samarbeid med store aktører i HoReCa-markedet. Vi samarbeider med selskaper som Strawberry, Hurtigruta, 4Service, SIN, Compass Group, KNIF, NORES, NHO reiseliv innkjøpskjeden, Konsumgruppen med flere. Disse partnerskapene er avgjørende for å sikre at overskuddsmaten fra produsentene når sluttbrukerne i stor skala. Det er gjennom slike samarbeidsmodeller vi virkelig kan gjøre en forskjell og få overskuddsvarer ut på markedet før de blir kastet.

– Hvordan knytter Plateful seg til bærekraftsmålene, spesielt bærekraftsmål 17?

– Bærekraftsmål 17 er spesielt viktig for oss fordi det handler om samarbeid for å nå målene. Dette er selve kjernen i Plateful sin modell. Vi bygger partnerskap på tvers av verdikjeden – med produsenter, grossister og sluttbrukere – for å redusere matsvinn. Samarbeidet gjør det mulig å få overskuddsvarer ut av lagrene til produsentene og videre til de som har behov for dem, enten det er kantiner, restauranter eller butikker med lavere budsjetter.

– Hvordan fungerer denne plattformen i praksis?

– Plattformen vår gjør det mulig for produsenter å legge ut overskuddsvarer, som for eksempel kyllingavskjær eller lys laks, som ellers ikke ville nådd markedet. Grossister og andre aktører kan deretter gå inn og kjøpe disse varene til en redusert pris. Vi tilbyr en enkel løsning som inkluderer sporbarhet, forhandling av pris og en sømløs dialog mellom produsenter og kjøpere.

Det er nettopp gjennom dette samarbeidet vi kan redusere matsvinnet. Ved å bygge bro mellom tilbud og etterspørsel gjennom vår digitale plattform, skaper vi en effektiv verdikjede der maten kan reddes før den går tapt. Samarbeid mellom flere aktører fører til konkrete resultater som bidrar til både miljømessige og økonomiske gevinster.

– Hva inspirerer deg i dette arbeidet?

– Det mest inspirerende er å se at vi faktisk kan utgjøre en forskjell. 2000 tonn mat ble reddet gjennom vår grossistvirksomhet i 2023, og for første gang siden 2020 har endelig nye matkastetall for husholdningene, vist reduksjon i matsvinn blant husholdninger. Dette er et tydelig signal om at samarbeid og kommunikasjon virker, men som Anne Marie Schrøder fra Matvett påpeker, er det behov for enda sterkere tiltak fra både myndigheter, matbransje og oss som forbrukere. Det er en vinn-vinn-situasjon for både miljøet og økonomien når vi reduserer matsvinn, og vi ser at flere aktører er villige til å gjøre sin del.

– Hvordan ser fremtiden ut for Plateful og deres arbeid med matsvinn?

– Vi har store ambisjoner om å fortsette å bygge på partnerskapene våre, og vi ser frem til å utvide modellen vår til andre markeder. Vi har allerede sett hvor viktig samarbeid er, og vi ønsker å bruke denne erfaringen til å bidra til å redusere matsvinn på globalt nivå.

Vi håper å skape en fremtid der matsvinn er minimalt, og der maten som produseres, faktisk når tallerkenen. Det krever sterke partnerskap, og det er nettopp her vi ser Plateful sin styrke – gjennom samarbeid kan vi oppnå mer enn vi noen gang kunne gjort alene.

På FNs internasjonale dag mot matsvinn er det tydelig at løsninger som Plateful sin, basert på samarbeid, er en viktig brikke i det store puslespillet. Ved å bygge partnerskap og bruke teknologi til å skape effektivitet i matvarekjeden, kan vi redusere matsvinnet og bidra til en mer bærekraftig fremtid. Dette er bærekraftsmål 17 i praksis – samarbeid for å nå målene – og det er en visjon som gagner oss alle.

Les også...

DSC01161 4 red

Fork Kantiner

Fork Kantiner var tidlig ute med å se verdien av å handle råvarer hos Plateful.

Les mer
IMG 7584

Paneldebatten på Arendalsuka.

”Matsvinn og klimautslipp fra matverdikjeden».

Les mer